PESTE 10.000.000.

Last Updated: iulie 18, 2023By

De peste 20 de ani in domeniul auto, in vanzari si marketing, mai mult pasionat de oameni decat de masini, am facut cateva comparatii ca sa vad cum evolueaza piata auto.

Ca sa incep cu una din concluzii, este loc mare de crestere atat cantitativa cat mai ales calitativa. Hai sa vedem de ce cred asta.

Câte vehicule sunt înmatriculate în acest moment în România?

Pentru prima dată, țara noastră înregistrează la 31.12.2022 conform DRPCIV, peste 10 milioane de vehicule înmatriculate. În 2022 practic,
parcul național a crescut cu un număr total de aproximativ 344.000 de vehicule de la 9.661.483. Dacă te poți gândi că sunt doar mașini nu e chiar
așa. Autoturismele, microbuzele (8+1), minivan-urile (până la 3.5t) însumează 7.865.186 din acest total. Restul până la 10 milioane sunt:
mopede, motociclete, autobuze, camioane, tractoare dar și remorci și semiremorci care au înmatriculare distinctă de capul tractor.
Acest număr în creștere de la an la an ne confirmă că aglomerarea de pe șosele nu este doar o părere subiectivă.
Ca să fii convins de acest lucru, uite cât era același parc auto național la 1 Ian 2019, deci cu 4 ani în urmă: 8.193.278 de vehicule în total, din care
autoturismele au reprezentat 6.450.750 de mașini.

Multe cifre în aceste rânduri. Ca să simplificăm, ne vom referi doar la autoturisme, fiind și domeniul în care ma misc de 20 de ani; în doar 4 ani, parcul de
autoturisme M1 și M1G a crescut cu 1.4 milioane de mașini. Acest număr este și diferența dintre noile înmatriculări și radierile din circulație, în
special sutele de mii de mașini casate prin programul rabla anual.
Deci creșteri semnificative și mobilitate sporită. Dar care ar fi structura din punctul de vedere al vechimii?

Tot conform DRPCIV, 80% sunt mai vechi de 10 ani. De fapt chiar 61% sunt mai vechi de 15 ani. Avem un parc auto cu o vechime medie de 16
ani, una din cele mai mari medii din Europa. Cu siguranță este un parc auto în proces de îmbătrânire ceea ce se poate traduce prin poluare mai
mare, consumuri mai mari de orice, de la carburant până la piese de schimb, nivel de siguranță redus.
Tehnologiile mașinilor mai noi reduc masiv riscul de accident prin sistemele de siguranță pasivă (asistență și prevenire) dar și prin cele de
siguranță activă prin arhitectura gândită să absoarbă șocuri, sistemele de airbag-uri, modul de ranforsare al habitaclului ș.a.

Sunt multe? Sunt încă puține? Cum stăm față de alte țări din Europa?

Dacă raportăm la numărul de gospodării conform ultimului recensământ, reiese că avem în medie 1 mașină/ gospodărie (1.05). Mediile sună bine
dar ascund detalii: mașinile companiilor, mașinile de taxi și mobilitate gen rent a car, microbuzele utilizate pentru transferuri ș.a.
Dar media este medie: 1 mașină/ gospodărie. Comparațiile în Europa se fac totuși prin gradul de motorizare: câte mașini sunt înmatriculate la
1000 de locuitori.
Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) media în Europa este de 564 de mașini/ 1000 de locuitori.
Iar în România gradul de motorizare este acum de 412 mașini/ 1000 de locuitori. Calculul este efectuat ținând cont de rezultatul ultimului
recensământ care ne spune în 2022 ca populația României este de 19.053.815 de locuitori.

Dacă ai avut atenție și răbdare să parcurgi atâtea cifre până acum, uite și câteva concluzii:

• Cred că procesul de îmbătrânire poate atinge un maxim și am putea cunoaște o întinerire datorită mai multor factori printre care se
află și creșterea vânzărilor de mașini noi, trend menținut cu creșteri anuale constante.
• Prin comparație cu mediile europene, avem motive să credem că parcul auto va crește în continuare. Dacă ar fi doar să ajungem în
media europeană ar însemna să avem un număr de cca 3 milioane de mașini în plus: 3 MILIOANE.
• Dacă s-ar menține ritmul de creștere al ultimilor 4 ani, am putea avea în 2030 un parc auto de aproape 11 milioane de autoturisme + 3 milioane alte vehicule = total 14 milioane de vehicule înmatriculate în România în 2030.

Infrastructura nu a tinut pasul si nici nu va tine pasul in urmatorii sa zicem 7 ani cu cresterea parcului auto; daca aceste premise sunt corecte si exista probabilitate mare ca numarul de masini sa creasca in continuare pana la o medie europeana sunt evidente cateva aspecte care se vad deja in viata de zi cu zi dar si altele la care ne putem gandi:

  • traficul deja ingreunat va fi din ce in ce mai supravegheat: big brother va fi pe tot ce inseamna autostrada, DN, drum express iar legislatia se va modifica pentru a permite orice automatizare de surpindere si amendare de la distanta;
  • daca ai posibilitatea sa mai iei un loc de parcare, nu ezita; este evident de ce.
  • accesul in centrele aglomerate va fi si mai restrictionat pe diverse criterii ce tin de vechime auto/ poluare;
  • impozitele pe masini au loc sa creasca masiv;
  • RCA-urile masinilor vechi s-ar putea scumpi si deferentia clar de masinile cu tehnologii de evitare a coliziunii; statisticile arata ca numarul accidentelor in care sunt implicate masini cu vechime de peste 10 ani au crescut in fiecare din ultimii ani in timp ce pentru masinile mai noi, a ramas constant.
  • toate afacerile care deservesc parcul auto au oportunitati de crestere in continuare: furnizori de anvelope, de piese, dealeri si service-uri auto (sa speram ca vor fi si autorizate RAR), furnizorii de asigurari, furnizorii de carburant, de statii de incarcare electrica, colectorii de taxe si impozite s.a.
  • viata la volan insa, in trafic urban dar si extraurban ne va cere si mai mult timp; deci confortul la volan este important.
  • momentan legislatia nu permite ca proba imaginile filmate de camerele auto detinute de participantii la trafic; doar observarea de catre echipajele de Politie sau de camerele de supraveghere trafic pot de exemplu sa conduca la amendarea celui care arunca gunoaie din masina; personal ma astept sa vina un moment in care sa se schimbe ceva in sensul asta.

 

Vom trai si vom vedea!

Stefan

 

 

 

Sunt multe cărți și materiale despre persuasiune care ne explică modele științifice detaliate pentru a ne arăta cum funcționează persuasiunea și care sunt procesele prin care să miști masele, să determine anumite procese de gândire.

Omul obișnuit, ca mine și ca tine, nu are timpul necesar pentru a elabora și aplica modelele științifice. Avem nevoie de un set de tehnici, de exemple și un ghid de utilizare.

Am realizat acest ebook și cu îngăduința ta, apelez totuși la răbdarea de a parcurge în fiecare capitol câteva idei esențiale prin care înțelegem de ce exemplele uneori banale au putere.

Lucrările din domeniu sunt importante și poți găsi aici o esență în 30 de pagini cu peste 60 de exemple și practici de la care să mergi mai departe, dacă te fascinează psihologia persuasiunii.

Recomandă

One Comment

  1. […] cum scriam într-un articol anterior (link Aici) , procesul de îmbătrânire al parcului auto ar putea atinge un maxim astfel încât să vedem o […]

Leave A Comment