CEI DIN TRIBUL CONVINGĂTORILOR ȘTIU ASTA.
Direcția motivației. Tipare motivaționale.

Last Updated: iulie 18, 2023By

Care sunt resorturile care mișcă o persoană să acționeze? Caută din plăcere să atingă un obiectiv sau încearcă să rezolve o problemă prin a se îndepărta de durere?

În Programarea Neuro-Lingvistică (NLP) există numeroase modele care au căutat să dezvăluie secretele motivării umane. Unul dintre aceste modele este „Tiparul Direcției Motivației,”  dezbatută de Rose Charvet. Cartea în care poți căuta mai multe despre asta: „Cuvinte care schimbă minți.”

Ideea de bază:

În funcție de direcția în care se îndreaptă, există două tipare motivationale: ‘’mă apropii de un scop’’ sau ‘’mă îndepărtez de probleme’’.

‘’Mă apropii de’’

Acest tipar descrie persoanele care sunt motivate să acționeze pentru a obține ceva pozitiv, cum ar fi recompense sau succes. Acești oameni sunt atrași de obiectivele și recompensele dorite și sunt impulsionați să facă pași concreți pentru a le atinge.

Exemplu pentru tiparul „apropiez de”:

Să ne gândim la o persoană care își propune să obțină o promovare în cadrul companiei în care lucrează. Această persoană este foarte motivată de ideea de a avansa în carieră și de a primi o recunoaștere profesională. Pentru a-și atinge scopul, el/ea își stabilește un plan clar de acțiune, se concentrează pe dezvoltarea competențelor necesare și depune eforturi considerabile pentru a se evidenția în fața șefilor. În fiecare zi, acest individ se simte încurajat/ă și energizat/ă de gândul că se apropie tot mai mult de atingerea obiectivului său.

‘’Mă îndepărtez de’’

În opoziție cu tiparul de mai sus, acest tipar implică persoanele care sunt motivate să evite ceva negativ, cum ar fi eșecul sau consecințele nedorite. Ei sunt impulsionați să acționeze pentru a se depărta de situații sau rezultate indeseabile.

Exemplu pentru tiparul „Mă îndepărtez de”:

Să luăm exemplul unei persoane care vrea să slăbească și să își îmbunătățească starea de sănătate. Această persoană s-a confruntat cu probleme legate de sănătate din cauza greutății sale și dorește să evite complicații pe termen lung. În acest context, el/ea este motivaț/ă să acționeze pentru a se îndepărta de disconfortul și suferința asociate excesului de greutate. Persoana își stabilește un plan de slăbit și adoptă un stil de viață mai sănătos, cum ar fi exerciții regulate și o alimentație echilibrată. În fiecare zi, această persoană se simte încurajată/ă de progresul realizat în ceea ce privește îmbunătățirea stării sale de sănătate și îndepărtarea de problemele anterioare.

Alte exemple pentru domeniul auto:

Îl avem pe Silviu (în etapa de cumpărare a unei mașini) care își dorește o mașină de lux, își poate dori statut social, să se bucure de confortul și performanța oferite de o astfel de mașină.
El se simte motivat și încurajat să-și atingă scopul de a deține acea mașină și fiecare pas făcut în direcția achiziționării mașinii îi amplifică dorința de a o deține și de a se apropia de satisfacția îndeplinirii acestei dorințe. Acesta este tiparul „mă îndrept către”.
Dar dacă schimbă contextul, același Silviu, are alt resort al motivației când cu mașina cumpărată trebuie să vină la service, fie pentru mentenanță, fie pentru vreo reparație.
În acest caz, Silviu este motivat să meargă la service și să rezolve o problemă cât mai rapid și eficient cu putință. Fiecare zi în care problema nu este rezolvată îi amplifică disconfortul și îl determină să se îndepărteze de acea stare de disconfort și neplăcere cauzată de mașina defectă.
Astfel, acțiunea de a merge la service și rezolvarea problemei reprezintă un pas important pentru a se îndepărta de acea situație neplăcută și pentru a reveni la o stare de confort și liniște în care se bucură de plăcerea de a-și conduce mașina de care este încântat.
În cercetările derulate pe aceste tipare, Rodger Bailey a măsurat și a văzut că în funcție de context, există următoarea împărțire a tiparelor:
  • 40% dintre oameni au tiparul ‘’Mă apropii de’’.
  • 40% dintre oameni au tiparul ‘’Mă îndepărtez de’’.
  • 20% sunt în echilibru și sunt motivați de ambele tipare în mod egal: Mă apropii de + Mă îndepărtez de.

Cum poți folosi asta în comunicări de marketing și vânzări?

Acum că știi că oamenii au aceste tipare diferite, poți arăta vizitatorilor online, clienților tăi atât ceea ce câștigă cumpărând sau făcând o acțiune pe pagina ta, cât și ceea ce ar putea pierde dacă nu o fac.

Ai mai văzut această abordare pe paginile celor care îți vând ceva?

Acum înțelegi de ce funcționează. Important este să le vezi din perspectiva influențatorului.

Bine ai venit in Tribul Convingătorilor.

Mereu În Mișcare

Ștefan Podaru

Sunt multe cărți și materiale despre persuasiune care ne explică modele științifice detaliate pentru a ne arăta cum funcționează persuasiunea și care sunt procesele prin care să miști masele, să determine anumite procese de gândire.

Omul obișnuit, ca mine și ca tine, nu are timpul necesar pentru a elabora și aplica modelele științifice. Avem nevoie de un set de tehnici, de exemple și un ghid de utilizare.

Am realizat acest ebook și cu îngăduința ta, apelez totuși la răbdarea de a parcurge în fiecare capitol câteva idei esențiale prin care înțelegem de ce exemplele uneori banale au putere.

Lucrările din domeniu sunt importante și poți găsi aici o esență în 30 de pagini cu peste 60 de exemple și practici de la care să mergi mai departe, dacă te fascinează psihologia persuasiunii.

Recomandă

Leave A Comment