CARE ESTE EVOLUȚIA MARKETINGULUI (PE SCURT)

Last Updated: noiembrie 1, 2023By

Cele 3 etape in marketing, corespunzatoare celor 3 ere: industriala, informationala, a creativitatii.

Alvin Toffler a structurat cel mai bine civilizatia umana dupa 3 ere economice.

  • Prima este Era Agricola in care principalul capital este terenul, pamantul agricol – noi avem inca o importanta componenta economica captiva in prima era.
  • A urmat Era Industriala care a inceput odata cu revolutia industriala din Europa – capitalul definitoriu il reprezinta utilajele, masinile, fabricile, forta calificata de munca. In corespondenta avem prima etapa de Marketing 1.0 – concentrare pe produs.
  • Apoi este Era Informatiei bazata pe tehnologie, informatie si inteligenta umana cu o evolutie catre Marketing 2.0 – concentrate pe consumator. Daca te gandesti ca suntem cu totul prinsi in era informatiei ai putea avea perfecta dreptate.

Dupa aceste etape, avem una noua – Marketing 3.0, o noua era cu care suntem contemporani. Dar sa mai zabovim 1 minut pe primele doua, ca sa ne dam seama de ce este atat de special Marketingul 3.0.

Marketingul 1.0 a aparut in era industriala cand concentrarea era pe productie, standardizare si eficientizare pentru a scadea costul unitar iar pretul produsului sa permita adresarea catre mase mari de oameni, segmente mari de piata.

Marketingul 1.0 insemna sa vinzi produsele oricarui client dispus sa cumpere.

Aici vorbim despre mixul de marketingul sau al celor 4P (Productie, Pret, Piata, Promovare).

Caracteristica definitorie este surprinsa de Seth Godin: Average stuff for average people – produse de masa pentru mase de oameni.

Marketingul 2.0 se dezvolta in era informationala contemporana bazata pe tehnologia informatica.
Marketerii incep sa abordeze segmente de piata si au sarcini mai dificile de a ajunge la inima si mintea clientilor care sunt bine informati, pot face usor comparatii intre oferte si ajung sa defineasca valoarea produsului.
Pentru ca marketerul vine sa deserveasca pe segmente tinta cu produse superioare, nevoile si dorintele consumatorilor sunt mai bine implinite si personalizarea aduce plus valoare.

Marketingul 2.0 are deficitul ca abordeaza clientii ca pe niste tinte pasive ale campaniilor de marketing si nu produce conectarea la nivel emotional cu oamenii pe care ii are in target.

Marea majoritatea a campaniilor si strategiilor pe care le recunoastem, la care luam parte sau la care suntem expusi, este cuprinsa in etapa 2 a marketingului.

Caracteristica definitorie in etapa 2.0 este mutarea curbelor de la concentrarea pe produs la concentrarea pe client si informative.

Totusi, o noua era a inceput deja. Delimitarile nu sunt precum granitele unui teritoriu; treci printr-un punct vamal si gata, ai ajuns dincolo, in alta tara.

O noua etapa ce se simte dar e mai greu de definit. Branduri care au rasturnat lumea in era industriala sau cea informationala au trecut demult in noua etapa.

O noua Era a Creativitatii bazata pe cultura, mediu, valori, misiune, implicare si responsabilitate sociala, viziune privind viitorul urmatoarelor generatii si accesului la resurse ce devin limitate.

Acum discutam despre Marketing 3.0, care muta atentia ce se concentra total pe consumator si adauga responsabilitate corporatista, umanocentrism, misiune si valori, programe de voluntariat.

Marketingul 3.0 este la inceput iar in Romania inca nu percepem importanta fiind intr-o perioada anosta pentru a intelege la adevarata valoare directia in care am putea indrepta cu succes lucrurile.
Marketingul 3.0 se axeaza pe valori si aduce in plus o abordare prin care trateaza oamenii ca pe fiinte umane in intregul lor nu ca pe niste simpli consumatori.

Consumatorii sunt oameni cu minte, inima si emotii, care din ce in ce mai mult cauta solutii la anxietatile lor cu privire la putinta de a face un loc mai bun din lumea globalizata.

In aceasta etapa discutam de conectare la alt nivel cu consumatorii, ne referim la conectare emotionala, la strategii de dezvoltare in care sunt incluse actiuni de resposansabilitate sociala, protectia mediului, actiuni de suport al unor proiecte din comunitatea in care o compania actioneaza.

Acest articol face parte din Serialul Marketing 3.0. si daca merita vreun comentariu, iti sunt recunoscator. Mai jos sunt link-uri si catre celelalte articole.

  1. De ce lucrurile nu mai functioneaza (la fel).
  2. Care este evolutia marketingului (pe scurt).
  3. Cum iti poti construi strategia (in era culturala a Marketingului 3.0).

In acest al doilea articol este mai mult despre teorie, stiu. Intentia de baza este sa producem actiune si nu intelectualizare.

Am preferat totusi sa trecem prin acest continut pentru a intelege diferentele, pentru a face comparatii; este, daca vrei, un moment de pozitionare – principiu important in marketing.

Sa-ti zic unde poti afla mai multe pe subiect si de unde m-am inspirat:

Marketing 3.0, Philip Kotler;

Marketerii spun povesti, Seth Godin.

Sunt multe cărți și materiale despre persuasiune care ne explică modele științifice detaliate pentru a ne arăta cum funcționează persuasiunea și care sunt procesele prin care să miști masele, să determine anumite procese de gândire.

Omul obișnuit, ca mine și ca tine, nu are timpul necesar pentru a elabora și aplica modelele științifice. Avem nevoie de un set de tehnici, de exemple și un ghid de utilizare.

Am realizat acest ebook și cu îngăduința ta, apelez totuși la răbdarea de a parcurge în fiecare capitol câteva idei esențiale prin care înțelegem de ce exemplele uneori banale au putere.

Lucrările din domeniu sunt importante și poți găsi aici o esență în 30 de pagini cu peste 60 de exemple și practici de la care să mergi mai departe, dacă te fascinează psihologia persuasiunii.

Recomandă

Leave A Comment