DE CE


Am preluat si folosesc cu intentie sintagma celor mai puternice cuvinte din lume: ‘Trebuie sa vorbim’.

Le utilizez rareori pentru ca stii cum e cand te suna cineva, mai ales daca iti este ierarhic superior si iti spune: Trebuie sa vorbim.

Folosite pe un ton vibrant aceste cuvinte induc un suspans apasator. Nu le recomand decat la nevoie.

Daca vrei sa dai importanta, greutate celor ce urmeaza a fi discutate, e suficient sa programezi o ora in care veti avea de vorbit.

Nu e nimic complicat. E vorba doar de efectul urmarit. Daca merita sa amplifici importanta situatiei pentru a produce start-ul unei transformari dorite sau nu.

Dar dincolo de asta, cuvintele care intrec sintagma de mai sus, in orice situatie si pentru orice context sau varsta, sunt aceste simple cuvinte cu care cei mici ii bombardeaza pe parinti: DE CE?

DE CE devine primul lucru de luat in calcul atat in comunicarea cu echipa, in stabilirea unei actiuni in care toti vor fi implicati, in reamintirea importantei unui proces ce trebuie sustinut cu consecventa, in spargerea unor bariere, in contestarea status quo-ului.

Raspunsurile la intrebarea DE CE sunt tratate de o anumita parte a creierului – creierul reptilian.

Sintaxa prezentarilor (de produs, de solutii, de necesitatea efectuarii unor transformari organizationale) care pun DE CE-ul la inceput sunt apreciate pentru rata de succes in transmiterea coerenta a continutului. Ce isi propune orice continut – media, stiri, publicitate – este sa creeze impuls intr-o decizie care se ia constient sau mai putin constient.

O stire bombastica isi propune sa tina ochii privitorului lipiti de ecran si mana departe de telecomanda: rating, expunere media.

Un articol isi propune sa influenteze spre reflectie si cel mai adesea sa iti dea de gandit, de cautat solutii pe care chiar articolul respectiv le sugereaza – stilul influencer.

O reclama vrea sa iti insamanteze algoritmul luarii deciziei de achizitie al produsului prezentat, when the time is right.

Revenind la sintaxa, DE CE-ul este primul capitol ce este tratat intr-o prezentare de succes. Expunerea problemei si lansarea provocarii nu sunt doar justificarea castigarii atentiei publicului desi contribuie foarte bine si la acest aspect.

Ofera imaginea de ansamblu, deschide mintea, de fapt deschide creierul limbic pentru prezentarea urmatorului capitol – CUM.

Dincolo de sintaxa unei prezentari care e bine sa inceapa cu DE CE, aceasta intrebare devine marea absenta in creearea unor actiuni constiente, in spargerea algoritmilor ce calculeaza probabilitatile actiunilor in masa in directii predictibile si sadite de stimuli orientati sa trezeaza anumite senzatii, emotii, ganduri.

Daca ne gandim la manipularile in masa din anii electorali, implicarile altor state prin conturi false in social media,  avalansa de fake news… toate astea fucntioneaza pentru ca sursa emitatorilor calculeaza algoritmi prin probabilitati.

Oamenii devin variabile predictibile intr-un matrix in care nu isi pun intrebari.

DE CE se intampla asta? DE CE imi place? DE CE fac asta? DE CE cred asta? DE CE e bine sau nu?

 

In acest articol nu sugerez si nu ofer nicio solutie. DE CE?

Pentru ca solutia nu e la mine.

 

 

Stefan