5 MOTIVE PENTRU CARE COMPANIILE ORGANIZEAZA ACTIUNI DE MARKETING EXPERENTIAL


Marketingul experential este o strategie de marketing care antreneaza direct publicul si ii implica pe consumatori sa participe la consolidarea si evolutia unui brand.

Marketingul experential inglobeaza interactiunea directa a unui consumator cu produsul si serviciul promovat de un brand.

Daca prin canalelele traditionale marketerii prezinta beneficii si avantaje ale produsului promovat, actiunile de marketing experential au ca principal scop testarea produsului de catre publicul tinta si crearea unor emotii asociate produsului.

Da, emotii care se asociaza in mintea omului cu o amintire si care se ancoreaza una pe alta si pun bazele unor factori declansatori in luarea deciziei de cumparare, pe loc sau ulterior.

Uite un exemplu simplu despre ancorare: sunt melodii pe care cand le asculti dupa ceva vreme, iti aduc aminte de o stare sau de ceva ce ai facut candva ascultand acea melodie. Sa zicem ca intr-o vacanta care ti-a placut foarte mult ai ascultat in timpul unei croaziere o melodie, poate chiar de mai multe ori, fiind parte a unui playlist de la bordul vasului.

Chiar si dupa ani de zile, reasculatand acea melodie iti vei aducem aminte cu mare precizie unde erai pe vas, ce vedeai in acele momente si chiar vei retrai emotiile de atunci. Melodia a devenit o ancora mentala ce declanseaza retrairea starilor.

La fel se poate intampla cu mirosul, gustul, asocieri de imagini, cuvinte s.a. practic cu ceea ce receptionam prin canalele noastre senzoriale.

In actiunile de marketing experential se pot crea astfel de ancore ce au efect pe termen lung in mintea consumatorului. Acesta este cel mai puternic avantaj.

Sunt multiple beneficii, sunt si inconveniente dar ne vom concentra acum pe 5 motive pentru care marketingul experential este parte importanta a strategiei unui brand; pot fi mult mai multe motive dar deja imi dau seama vazandu-ma la tastatura ca am intrat iar in starea de scris si nu ma mai opresc, asta dupa ce m-am invartit in jurul cozii pentru mai bine de ora. Deci sa fie doar 5.

  1. Functioneaza, pe bune.

E simplu:

Ne amintim 10% din ceea ce citim,

20% din ceea ce auzim,

30% din ceea ce vedem,

90% din ceea ce facem.

Acum numai daca te gandesti la anii de scoala in care am invatat toate materiile posibile si ulterior, ce a ramas? Daca cea mai mare parte a continutului ‚inghitit’ s-a bazat pe citit, auzit si vazut… iti dai seama.

Intr-o actiune de marketing experential se intampla ceva.

Degeaba citesti intr-o revista ca modelul X de masina este o revolutie tehnologica in domeniu; intr-o sesiunea de test drive vei simti si experimenta ceea ce ai vazut si ceea ce poate ai auzit. Atunci pui mana pe materiale, simti scaunul, testezi capacitatile dinamice, simti mirosul de nou al masinii.

  1. O strategie axata pe nevoile consumatorului

Într-o lume din ce în ce mai digitala, marketingul experential creeaza o interactiune cu oamenii care nu au încercat niciodata un anumit produs sau serviciu în trecut.

Online-ul ne aduce abundenta de ‚de toate’. Consumul de continut, de informatie care vine in valuri de neoprita catre noi pe toate canalele posibile a crescut de mai multe ori in ultimii ani; cresterea a fost si mai abrupta in Romania pe masura adoptarii telefoanelor smart si dezvoltarii infrastructurilor de internet. Gandeste-te doar la cum eram in 2008 si cum suntem in 2018 in relatia cu mail-ul, facebook, messenger, watsapp, stiri, youtube, aplicatii de tot felul samd. Volumul s-a multiplicat efectiv de mai multe ori. Tocmai aceasta abundenta aduce superficialitate. Te-ai uitat deja probabil sa vezi cat de lung este acest articol, ai dau un scroll pana jos. Multumesc daca ai decis sa ramai pe articol, probabil esti unul din 5 persoane care a dat click pe titlu.

Intelegi de ce in orice market vei gasi insule cu produse culinare spre testare – degustare: de la iaurturi la produse din carne sau dulciuri.

Degustarile de vinuri devin din ce in ce mai populare.

Exista un trend in permanenta dezvoltare de a produce oportunitati si prilejuri de interactiune cu clientii.

  1. Rezultatele sunt spontane

Spre deosebire de alte strategii de marketing, rezultatele marketingului experential pot fi vizibile aproape imediat. Poti avea feedback rapid atunci cand consumatorii se angajeaza în social media și astfel brand-urile isi pot adapta rapid strategia. Poti prelua feedback-ul de la cei care iti testeaza produsul/ serviciul si asta inseamna inca o data participarea publicului la evolutia brandului.

  1. Integrarea sociala și a tehnologiei

Selfies, Instagram, Facebook au devenit un mod de viata în societatea de astazi. Oamenii își împartașesc experientele prin intermediul platformelor sociale mai mult ca oricand, facandu-l instrumentul perfect de a integra initiativele de marketing experential.

Exemplu:

Mergi la o degustare de vinuri si acolo faci un post pe facebook despre ceea ce experimentezi, eventual dai tag si celor 2-3 prieteni cu care esti acolo.

Astfel, evenimentul dedicat unui grup restrans poate ajunge prin participantii ambasadori la cateva mii de persoane. Alte actiuni pot deveni virale si granitele internetului se dovedesc nemarginite.

Ce companie nu a visat sa ii determine pe clienti sa faca marketingul pentru ei? Ce mesaj mai bun poti avea decat un review de 5 stele din partea clientilor tai?

Pe www.emag.ro cele mai convingatoare mesaje sunt cele din review-uri, nu-i asa?

  1. Distractie inainte de orice altceva

Marketingul experential creeaza… experiente unice care vor ramane in mintea si memoria consumatorului, lasand o impresie de durata.

Oferind clientului o experienta placuta în timp ce interactioneaza cu produsul are un efect mult mai puternit asupra sa decat celelalte tehnici de marketing.

Daca intr-o actiune ce livreaza experiente de produs reusesti sa treci de zona rationala a vizitatorului si sa atingi partea emotionala, vei angaja o relatie de durata bazata pe conectarea la un nivel superior.

Emotiile creeaza momentul memorabil iar acesta va fi impartasit, povestit, recomandat si va deveni tragaciul care sa declaseze alegerea produsului in final, produsul tau.

 

Sa fii memorabil,

Stefan.