CUM RAZBATEM? EXPERIENTA DE BRAND.


Cum razbatem?

Evenimente, activari, expozitii – mai functioneaza in era Online?

Cand stam nedezlipiti de laptop, tableta, telefon, cum intregim imaginea si emotia unui brand?

(Apropo… cand ai fost ultima data la ‚buda’ fara telefon? Chiar sunt curios, lasa comentariu la final si raspund si eu oricarei intrebari.)

Cum razbatem prin ecrane a.i. sa trecem de retina si sa transmitem emotia dincolo de zona rationala?

Foto, video, storry telling, bloguri, podcasturi, TV, Radio… toate functioneaza in anumite masuri si fiecare are partea sa din puzzle-ul pe care publicul si-l formeaza piese cu piesa pentru a trai ceva anume in legatura cu ceea ce vede, aude, simte si chiar miroase sau gusta in anumite privinte.

Pentru ca publicul tinta, clientii tai sa simta acel ceva pe care dorim sa il transmitem si cu care ei sa rezoneze.

Toate functioneaza cu adaptarea pe segmente, nise, canale de comunicare.

Si mai e ceva… ceva care consolideaza, dezvolta si produce asocieri profunde in mintea si inima publicului tau.

Aceasta este experienta de brand, experienta de produs sau serviciu care produce o diferenta la un nivel pe care reclamele indiferent de frecventa lor nu o pot accesa.

Unul din cele mai bune sfaturi de business pe care il poti primi vreodata este urmatorul:

Conectarea la un nivel care trezeste alte emotii, testarea produsului, atingerea lui aduce avantaje mult mai profunde si durabile in relatia cu publicul tinta, cu omul care se conecteaza cu imaginea produsului, cu sentimentul pe care i-l trezeste produsul tau.

“Oamenii nu cumpara produse si servicii… ei cumpara felul in care produsul ii face sa se simta”. Seth Godin

Si ca sa simta, contactul direct cu emotia pe care o trezeste produsul tau este cel mai important.

Experienta, testarea, asigurarea unei atmosfere memorabile, castigarea increderii si simpatiei sunt obiectivele evenimentelor pe care promoterii le tintesc.

Asocierea unei emotii cu o imagine a.i. Retrairea uneia din ele aduce in minte pe cealalta. Emotia aduce imaginea, sau revederea trezeste din noi emotia. Se ancoreaza psihologic una pe alta.

Acesta ar trebui sa fie ‘mindset-ul’ corect cand pornesti o actiune de marketing, mai ales una experentiala: expozitie, prezentari live, conferinte, testare de produs, drive test.

In astfel de actiuni, scopul final este sa convertesti, sa vinzi dar nu acesta este obiectivul cu care setezi echipa sa porneasca la atac.

Daca sunt setati sa vanda, exista un risc mare sa califice gresit vizitatorii.

Obiectivele sunt sa oferi Experienta si Emotie. Restul vin de la sine daca faci lucrurile bine la acest capitol.

Cum poti sa faci asta? Cu atac la simturi:

Ce vede? Ce aude?

Ce simte? Ce emotii transmiti/ percep vizitatorii tai?

Sa zicem ca organizezi un eveniment, participi la un targ, o expozitie sau ai un stand in cadrul unui eveniment.

Am participat in 15 ani la peste 100 de actiuni si evenimente.

Am trecut de zeci de ori prin asta si am gresit de multe ori pana sa inteleg ca scopul este sa oferi experienta si nu sa vinzi.

E ca si cum iti propui un obiectiv anual dar nu il imparti si in obiective lunare, in pasii de urmat zilnic pentru a fi mai aproape de ceea ce iti propui.

Uite cateva greseli: 

 – concentrare strict pe vanzare; cine nu este interesat sa cumpere acum nu prea este de luat in seama;

 – concentrare prea mare pe ceea ce prezinti si nu pe cei carora le prezinti;

 – prea multa atentie produselor dar nu si intregului stand care te diferentiaza de ceilalti, care iti confera valoare si autoritate in perceptia vizitatorilor;

 – concentrare pe stand si mai putin pe experienta pe care o livrezi oricarui oaspete care iti trece pragul.

 – ai vizitatori, livrezi cea mai buna experienta posibila dar nu incepi o relatie pe termen lung: nu faci lead generation si in consecinta nici follow up.

 – lipsa unui cadru primitor care sa iti mentina vizitatorii cat mai mult in contact cu produsele si echipa de vanzari. Am vazut de curand standuri ale caror costuri de expunere depaseau 7000-8000 euro (transport, logistica, chirie, personal) dar care erau organizate in jurul unui cort ce transmitea mesaje contradictorii.

Ca sa nu fie doar despre greseli, mentionez acum si 3 detalii importante care pot face o diferenta majora in actiunile de marketing experential:

 – numirea in cadrul echipei a doi responsabili in functie de abilitatile fiecaruia: un responsabil cu logistica, asezarea si amenajarea standului + un alt responsabil cu experienta pe care doresti sa o livrezi si obiectivele prezentei in eveniment.

Am descoperit ca rolurile sunt foarte diferite si e mai bine sa o gandesti asa. Cel cu logistica are un rol ce tine de exactitate, curatenie, asezare stand – el se concentreaza pe produs, stand, prezenta.

Resposabilul cu experienta trebuie degrevat de stress-ul asezarii si sa insufle echipei flow-ul si entuziasmul care sa ii duca spre rezultatele dorite.

Exemplu: discutam cu orice vizitator, colectam minim xyz leaduri cu aceste date de contact si GDPR. Oferim cafea, apa, pliante, facem poze, avem dulciuri pentru cei mici etc etc. depinde bineinteles de grupul tinta, ce prezinti si cui te adresezi.

 – atentia la detaliile care te scot in fata: branding, sound, proiectii, ce ruleaza pe ecrane/ TV-uri, tinuta staff-ului, zambetul la purtator;

 – alegerea din start a unui stand –  birou – cort- modul expozitional personalizat adaptat la obiective si prin care sa te diferentiezi de competitie, prin care sa atragi atentia.

Intelegerea acestor roluri, stabilirea corecta a obiectivelor in functie de experienta si mai ales pregatirea din timp… prin acestea vei face diferenta!

 

Te regasesti in aceste roluri?

Esti implicat in astfel de actiuni? Ce parere ai?

Lasa-mi un comment. Oricand.

Go Live! Up Your Brand!

Stefan Podaru